Geef toe: het is vaak zowat het vervelendste moment van elke reis. Dat gedoe met het vliegtuig om ettelijke uren onderweg te zijn voordat je eindelijk kunt genieten van die Margarita’s op het strand. Kostbare tijd die je nooit meer terug kunt krijgen, die eigenlijk gewoon al een hele vakantiedag van je steelt. Jammer genoeg staat de teleportatie technologie nog niet op punt, maar Elon Musk blijft alvast niet bij de pakken zitten. Zijn next best thing klinkt alvast niet slecht. In een half uurtje naar New York: wie zegt daar nu nee tegen?
Elon Musk, die je kunt kennen als excentrieke eigenaar van Tesla en SpaceX, is op zijn zachtst gezegd een man met een visie. Zo is SpaceX op dit eigenste moment bezig met de ontwikkeling van de plannen van de BFR (wat, geen grap, staat voor Big Fucking Rocket) die ruimtereizen richting Mars mogelijk zou moeten maken. Vanaf 2022 wil Musk dan ook beginnen met het transporteren van materiaal richting Mars om zachtjes aan over te gaan naar mensen. Diezelfde raket zou volgens de Zuid-Afrikaan echter ook perfect kunnen dienen voor ‘aardse’ raketvluchten. Met een geschatte capaciteit van zo’n 80 tot 200 passagiers is de ruimte voor deze commerciële toepassing alvast aanwezig.
Klinkt lekker, maar ook een beetje sci-fi toch? Nochtans is er wel al nagedacht over hoe dat exact in zijn werk zou moeten gaan. Het idee is dat er drijvende lanceerplatforms op het water voor diverse grote steden bebouwd worden. Wie een ticketje Big Fucking Rocket koopt wordt per boot getransporteerd naar dat platform. De volgende stap? Gordels aan en lanceren maar! Met een topsnelheid van 27 000 kilometer per uur, waar een toestel als de Concorde nog geen 2 200 haalde, hoeft het ook niet te verbazen dat de vliegtijden merkwaardig korter liggen. Een tripje Parijs – New York? In een half uurtje is dat al geklaard. Bovendien is het ook zo dat er, bizar genoeg, brandstof bespaard zou kunnen worden op deze manier. Een vliegtuig vecht de hele vlucht tegen de luchtweerstand, een raket is vanaf hij door de dampkring schiet gewoon aan het zweven. Ten slotte het beste nieuws van dit hele verhaal: de prijs. Volgens Musk mag een ticketje niet meer kosten dan een full-price economy ticket.
Nog afgezien van het feit dat de Big Fucking Rocket op dit moment nog niet bestaat zijn er toch enkel kanttekeningen te maken. Zo is een raket opstappen een onderneming die niet bepaald zonder risico is. Uiteindelijk komt het toch neer op jezelf boven een grote koker met explosieve brandstof plaatsen. De lancering is dan ook een kritiek moment en als het mis gaat? Dan gaat het helemaal mis. Bovendien is ook de terugkeer in de dampkring niet bepaald een pretje te noemen. De G-krachten die op het menselijk lichaam inwerken zijn behoorlijk indrukwekkend. Niet voor niets zijn de trainingen voor astronauten behoorlijk pittig. De toekomst van reizen? De tijd zal het ons leren, maar intrigerend is het alvast wel.